Rouwen na verlies is een natuurlijk en normaal proces. Het vraagt veel energie, tijd en aandacht. Het is niet ongewoon om lichamelijke klachten te hebben zoals slaapproblemen, concentratiestoornissen en gebrek aan eetlust. Ook kun je ervan overtuigd zijn dat je tekort schiet of je schuldig voelen.

Wie rouwt, beweegt zich heen en weer tussen stilstaan bij gevoelens, omkijken naar wat was, en kracht vinden om je leven weer op te kunnen pakken. Hoe je dat doet is afhankelijk van je omstandigheden en je persoonlijke stijl want iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier. Dat maakt het soms moeilijk elkaar te begrijpen en te bereiken. Soms lukt het niet je weg hierin te vinden. Bijvoorbeeld omdat de situatie teveel van je vraagt, er is te weinig ruimte en tijd voor afscheid. Of je durft er zelf niet bij stil te staan omdat de pijn overweldigend is en de onmacht te groot. Je kunt hierdoor vervreemd raken van jezelf, lichamelijke klachten krijgen, vastlopen in je werk, van vrienden of familie vervreemden en geen plezier meer ervaren in wat je doet. Je levenslust en kracht nemen af. Als dit na een tijd niet minder wordt, en mensen in je omgeving hun zorg erover uitspreken kan het verstandig zijn om ondersteuning te vragen.

In de begeleiding is ruimte om orde in de chaos van gedachten en gevoel te brengen en te ontdekken wat jou stress en kracht geeft. Wat je nodig hebt om stil te staan en afscheid te kunnen nemen op een voor jou passende manier. Hoe jij je weer kunt verbinden met jezelf en je leven. En deze ervaring kunt opnemen in je levensverhaal.

Wie rouwt, beweegt zich heen en weer tussen stilstaan bij gevoelens, omkijken naar wat was, en kracht vinden om je leven weer op te kunnen pakken.